Wales

Hier werd recht gesproken!


In Prestaigne werd recht gesproken. Een aantal keer per jaar kwam de rechter langs om zijn oordeel te vellen over criminele en publieke zaken. De huisvesting van de rechter was echter belabberd en de gevangenis was in zo’n slechte staat dat de meeste criminelen al uitgebroken waren voor ze berecht konden worden. Dus er werd een nieuwe gerechtsgebouw gebouwd, met cellen en luxe woonvertrekken voor de rechter.

De eerste zaken die behandeld werden in het nieuwe gerechtsgebouw waren twee zware misdaden: de diefstal van een paard en de diefstal van kleding. De daders kregen respectievelijk de doodstraf(omgezet naar levenslange verbanning) en 14 jaar verbanning. Het was het jaar 1829.

Nog steeds kan je je de doodsangst van criminelen voorstellen als je nu dit Victoriaanse gerechtsgebouw bezoek. Vanuit de donkere, vochtige cel loopt een benauwde gang naar een trap die uitkomt in de indrukwekkend rechtszaal. Wat zullen de “criminelen” geïntimideerd zijn geweest als ze in de rechtszaal uitkwamen. Met de rechter, getooid met een witte pruik, hoog gezeten op zijn troon.

Een bezoek aan Judge’s Loding in Prestaigne is een bijzondere ervaring en brengt je 200 jaar terug in de tijd toen er anders tegen misdaad en rechtspraak werd aangekeken dan nu.


Brug geeft belastingvrij inkomen dankzij wet uit 1779

Door het bijzondere rechtssysteem in Groot Brittannië kunnen eeuwen oude wetten nog steeds gelden. Toen 240 jaar geleden een tolbrug werd gebouwd over de rivier The Wey , is bij wet bepaald dat de tol inkomsten van de brug belastingvrij zijn. Die wet geldt nog steeds. Daarom is de tolbrug in 2012 verkocht voor 400.000 pond aan een echtpaar dat er per jaar zo’n 100.000 pond inkomsten uit haalt. Belasting vrij!


The Whitney on Wey tolbrug in Wales, is gebouwd van hout. Als je er over heen rijdt heb je het gevoel dat je er zo doorheen kunt zakken. De tol bedraagt tegenwoordig 1 pond. De prijs kan alleen door de overheid verhoogd worden


De brug is 180 jaar in het bezit geweest van de familie Longfellow. In het 240 jarig bestaan zijn er slechts vier eigenaren geweest. De huidige eigenaren hebben het complex, dat bestaat uit de brug, een cottage en een stuk land, opgeknapt en genieten van hun belastingvrije inkomen.

Kleinste Britse city heeft grootse kathedraal


Het kleine stadje St Davids aan de zuidkust van Wales mag zich enigszins overdreven een CITY noemen. Slechts 1800 inwoners, geen wolkenkrabbers, snelwegen of bloeiend uitgaanscentrum in deze City. Maar wel een kathedraal. En dat is alles bepalend. In Groot Brittannië is de status City gereserveerd voor steden met een kathedraal. En st Davids heeft een prachtige kathedraal. Gelegen in een dal waardoor je als bezoeken bijna bovenop dit bijzondere bouwwerk kunt kijken.


De kathedraal is gebouwd ter ere van bisschop David die hier in de zesde eeuw een klooster bouwde. Alhoewel het klooster en de kerk door zijn ligging aan de Ierse zee regelmatig werd geplunderd door oa Vikingen, werd het een belangrijk religieus en intellectueel centrum en bedevaartplaats. Twee bedevaarten aan St Davids stond gelijk aan een bedevaart naar Rome en drie gelijk aan een tocht naar Jeruzalem.

De kathedraal is een prachtig, ingetogen bouwwerk met een klooster en een romantische ruïne van het bisschoppelijk paleis. De vloer van het schip loopt omhoog waardoor de gang naar het altaar en de schrijn van St David een extra lading krijgt.

 

De langste plaatsnaam van Europa

Wat kan je doen als je in een onbeduidend, nietszeggend dorpje in Wales woont en je wilt toch naamsbekendheid krijgen? Juist, je geeft je dorp de langste plaatsnaam die je kunt bedenken: Llanfairpwllgwyngyllgo gerychwyrndrobwllllantysilio gogogoch. Onuitspreekbaar voor een niet-Welshman. De gemeenteraad bedacht in 1860 de naam om het dorp op de kaart te zetten en slaagde in haar opzet. Jaarlijks bezoeken 1000den toeristen het dorp om met het naambord op de foto te kunnen. Letterlijk betekent de naam: Parochie van de Heilige Maria in het dal van de witte hazelaar bij de snelle maalstroom en de parochie van de Heilige Tysilio bij de rode grot. Overigens is het niet de langste plaatsnaam ter wereld. Die eer gaat naar de officiële naam voor Bangkok.

www.youtube.com/watch?v=qYJnJy5oORg

Naast de prachtige brug zijn er meer redenen het kleine eiland te bezoeken: je kunt prachtige wandelingen maken over het eiland en het is een waar paradijs voor vogelliefhebbers. Het kleine dorpje Ellanabeich is een voormalig mijnwerkersdorp. Met zijn kleine sierlijk, wit geverfde mijnwerkers huisjes is het nu een sfeervolle plek.

Portmeirion : Italiaanse charme in Wales

De architect Clough Williams-Ellis had een droom: een kleurrijk mediterraan dorp aan de grauwe oostkust van Wales. Met het Italiaanse vissersdorp Portofino als inspiratiebron, begon hij in de jaren 20 van de vorige eeuw te bouwen aan zijn droom en ontstond Portmeirion: een onwaarschijnlijk fantasie dorp aan de oostkust van Wales.

Vol kleurrijke gebouwen en inderdaad: Met een Mediterrane alure! . Je waant je in Italië. Voor de liefhebbers: nagenoeg alle gebouwen in Portmeirion worden verhuurd als vakantiewoning of zijn in gebruik als hotel. Je moet er van houden, maar een bezoekje aan Portmeirion is een bijzonder ervaring en de moeite waard als je in de buurt bent.

 
 
 

boten varen op 36 meter hoogte in llanglollen

Een technisch hoogstandje van de Victoriaanse ingenieur Telford: Het Pontcysylte aquaduct bij llanglollen in Wales. Speciaal gebouwd voor de typisch Engelse narrowboats die over het 36 meter hoge aquaduct kunnen varen. Het aquaduct overbrugt een vallei van de River Dee. De smalle gietijzeren bak boven op de brug bevat 1,5 miljoen liter water. Voor onderhoud kan de bak worden afgesloten waarna het water wordt afgetapt naar de rivier.


500 arbeiders werkten met simpele werktuigen bijna 10 jaar aan het bouwwerk. De 18 bogen die de gietijzeren bak ondersteunen, zijn gemetseld met een mengsel mortel, kalk, water en ossenbloed!   Het aquaduct werd In 1805 in gebruik genomen. Ondanks de concurrentie van de spoorwegen werd het kanaal en aquaduct tot de Tweede Wereld oorlog intensief gebruikt. In de oorlog raakte het in verval. Nu wordt deze bijzondere verbinding weer veel gebruikt door de pleziervaart. Het is een bijzondere ervaring om over de smalle, hoge brug te lopen terwijl de narrowboats langs varen.